O programie
Misja Edukacja to program skierowany do nauczycieli klas I-VI szkół podstawowych, który stale ewoluuje i porusza nowe wątki, aby jak najlepiej odpowiadać na zmieniające się potrzeby edukacyjne i społeczne.
Jako nauczyciel na pewno zauważasz, że dzieci dysponują niewystarczającą wiedzą o pieniądzach. Teraz masz okazję i powód, by poruszyć z nimikluczowe tematy! Po zarejestrowaniu się do programu Misja Edukacja otrzymasz darmowy dostęp do wszystkich materiałów edukacyjnych (Misja Kieszonkowe, Misja Oszczędzanie), które zostały opracowane przez doświadczonego metodyka zgodnie z obowiązującą podstawą programową.
Dlaczego warto wziąć udział w programie?
- Rozwiniesz u swoich uczniów kompetencje przyszłości.
- Przekażesz im wiedzę, która zaprocentuje w ich dorosłym życiu.
- Skłonisz młodsze pokolenia do samodzielnego i krytycznego myślenia.
- Nauczysz, że nie warto oceniać przez pryzmat statusu materialnego.
- Otrzymasz gotowy pomysł na cykl wartościowych lekcji wychowawczych.
Cele programu
Rozwój odpowiedzialności finansowej
Uczenie dzieci, jak zarządzać budżetem, pomaga im zrozumieć wartość pieniądza i rozwijać odpowiedzialne podejście do finansów.
Budowanie nawyku oszczędzania
Dzieci, które nauczą się regularnie odkładać część swoich pieniędzy, będą miały lepsze podstawy do gromadzenia oszczędności w dorosłym życiu.
Umiejętne planowanie wydatków
Nauczanie dzieci planowania budżetu i zarządzania finansami rozwija ich umiejętności organizacyjne i planistyczne.
Zapobieganie problemom finansowym
Edukacja finansowa od najmłodszych lat może zmniejszyć ryzyko problemów finansowych w przyszłości.
Podejmowanie świadomych decyzji
Znajomość podstawowych pojęć, takich jak budżetowanie i oszczędzanie, pomaga w podejmowaniu mądrych decyzji.
Lepsze zrozumienie ekonomii
Wczesna edukacja finansowa pomaga dzieciom zrozumieć podstawowe zasady ekonomii i funkcjonowanie gospodarki. Dzięki temu mogą lepiej rozumieć otaczający ich świat.
Misja Oszczędzanie
Misja Edukacja to innowacyjny program skierowany do nauczycieli, który wspiera świadome edukowanie uczniów o finansach, w szczególności skupiając się na nawyku oszczędzania. Dlatego jednym z elementów programu jest Misja Oszczędzanie, która wykorzystuje interaktywne metody i symulacje, aby uczyć dzieci, jak oszczędzać i planować wydatki. Koncentruje się również na nauce planowania i przewidywania wydarzeń oraz rozwijaniu umiejętności matematycznych, niezbędnych do skutecznego zarządzania finansami.
Nasze materiały edukacyjne są dostosowane do wieku i poziomu trudności, dzięki czemu są odpowiednie dla każdego ucznia w klasach I-VI. W pakiecie dedykowanym dla danego poziomu klasy znajdziesz scenariusz lekcji, prezentacje oraz karty pracy.
Misja Kieszonkowe
Badania przeprowadzone przez BNP Paribas Bank Polska wykazały, że aż 80% rodziców daje swoim dzieciom kieszonkowe, jednak aż 50% opiekunów oczekuje wsparcia ze strony szkoły w edukacji dzieci na temat odpowiedzialnego gospodarowania nim [1].
W programie Misja Edukacja, oprócz materiałów z zakresu Misja Oszczędzanie, dostępna jest również Misja Kieszonkowe. Ma ona na celu wyposażyć dzieci we właściwą wiedzę, zarówno teoretyczną, jak i praktyczną, aby już od najmłodszych lat mogły odpowiedzialnie zarządzać swoim budżetem i rozumieć, że pieniądze nie spadają z nieba.
Chcesz nauczyć swoich uczniów szacunku do pieniądza? Skorzystaj ze specjalnie przygotowanych scenariuszy, dopasowanych do podstawy programowej i dostosowanych do poziomu dzieci w klasach I-VI.
[1] „Badanie postaw rodziców wobec kieszonkowego” na zlecenie Banku BNP Paribas 2021 r.
Wraz z uczniami weźcie udział w konkursie w ramach programu Misja Edukacja.
Prace konkursowe będą oceniane w dwóch kategoriach wiekowych: uczniów klas I-III oraz uczniów klas IV-VI.
SEMESTR ZIMOWY – KONKURS I
Oszczędzam dziś, by spełniać marzenia jutro
Zadanie konkursowe
Stworzenie ilustrowanego lapbooka* nt. wielkich marzeń i realnych celów, na które uczniowie chcieliby odkładać swoje kieszonkowe.
* Lapbook to popularne narzędzie edukacyjne – kreatywna teczka lub książeczka, łącząca notatnik i album, pełna interaktywnych wkładek, kart i kopert. Idealna do gromadzenia informacji na wybrany temat i ułatwiająca naukę poprzez zabawę.
Praca konkursowa może zawierać
- Marzenia i cele – osobisty cel ucznia, motywujący go do oszczędzania, np. rozwój hobby, upragniona zabawka czy pomoc innym
- Narzędzia – opis różnych sposobów oszczędzania, takich jak skarbonki, metoda trzech słoików
- Ilustracje – kreatywne rysunki wykonane dowolną techniką (np. ręcznie, wydrukowane lub wycięte z papieru)
- Hasła i opisy – inspirujące, wyjaśniające znaczenie celu, wspierające wytrwałość i konsekwencję
Zasady
Zgłoszenie możecie przesyłać od 2 września do 13 grudnia 2024 r. Powinno zawierać: opis działań podejmowanych podczas realizacji zadania, zdjęcia prac plastycznych oraz fotorelację z przebiegu prac (opcjonalnie). Sam lapbook powinien być indywidualny, natomiast praca konkursowa powinna podsumowywać wspólne działania i zaangażowanie całej klasy.
Chcecie wziąć udział w konkursie? Aby było to możliwe, musicie w pierwszej kolejności być uczestnikami programu Misja Edukacja.
SEMESTR LETNI – KONKURS II
Trzy słoiki – małe kroki do wielkich celów!
Zadanie konkursowe
W semestrze letnim zadaniem konkursowym jest stworzenie plakatu oraz hasła
promującego metodę trzech słoików*.
* Metoda trzech słoików nie tylko pomaga w zarządzaniu pieniędzmi, lecz także kształtuje postawy odpowiedzialności i empatii. Polega na podziale kieszonkowego na trzy części: bieżące wydatki, oszczędności i pomoc innym.
Praca konkursowa może zawierać
- Opis metody – krótkie wyjaśnienie m.in., na czym polega metoda trzech słoików oraz jakie są jej zalety
- Ilustracje – kreatywne ilustracje wykonane dowolną techniką (ręcznie, wydrukowane lub wycięte z papieru)
- Hasło – krótkie, chwytliwe, kreatywne i łatwe do zapamiętania hasło promujące metodę trzech słoików
Zasady
Zgłoszenie możecie przesyłać od 13 stycznia do 11 maja 2025 r. Powinno zawierać: opis działań podejmowanych podczas realizacji zadania (np. dyskusję w klasie na temat oszczędzania), zdjęcia prac plastycznych oraz fotorelację z przebiegu prac (opcjonalnie). Praca powinna być zbiorowa, angażująca całą klasę.
Chcecie wziąć udział w konkursie? Aby było to możliwe, musicie w pierwszej kolejności być uczestnikami programu Misja Edukacja.
Nagroda główna
dla 2 klas I-III
Jednodniowa wycieczka edukacyjna oraz bilety do miasteczka edukacyjnego miniciti.
Nagroda II stopnia
dla 15 klas I-III
Nagrody rzeczowe dla każdego ucznia zwycięskiej klasy oraz nauczyciela.
✦ Dodatkowo Grand Prix
po 5000 zł dla trzech szkół!
Jeśli w danym konkursie semestralnym wezmą udział co najmniej trzy klasy z jednej szkoły, placówka może zdobyć dodatkową nagrodę finansową Grand Prix! Wszystkie prace będą ocenione zbiorczo pod kątem jakości. Nagroda Grand Prix będzie przeznaczona na potrzeby szkoły, takie jak wyposażenie sali, remont, stworzenie ogródka szkolnego lub inne projekty niezwiązane z bieżącymi potrzebami eksploatacyjnymi.
Semestr I
- Start konkursu02.09.2024
- Ostateczny termin nadesłania prac konkursowych13.12.2024
- Obrady jury20.12.2024-02.01.2025
- Ogłoszenie zwycięzców nagród I i II stopnia03.01.2025
- Ogłoszenie zwycięzców Grand Prix dla szkół24.01.2025
Semestr II
- Start konkursu13.01.2025
- Ostateczny termin nadesłania prac konkursowych11.05.2025
- Obrady jury13-16.05.2025
- Ogłoszenie zwycięzców nagród I i II stopnia19.05.2025
- Ogłoszenie zwycięzców Grand Prix dla szkół06.06.2025
Zanim weźmiesz udział w konkursie, zarejestruj się w programie Misja Edukacja i przeprowadź zajęcia w ramach Misji Kieszonkowe lub Misji Oszczędzanie. Pamiętaj też, by przed wykonaniem zadania konkursowego zapoznać się z zasadami konkursowymi oraz listą FAQ, które ułatwią Ci jego realizację.
Regulaminy
BNP Paribas Bank Polska jest bankiem dobrych decyzji. W 2017 r. został partnerem Agendy 2030 na rzecz zrównoważonego rozwoju przyjętej przez ONZ i aktywnie uczestniczy w realizacji planu naprawy świata. Agenda 2030 zawiera 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju. Program realizuje dwa z nich, jakimi są dobra jakość edukacji, w tym dostęp do edukacji finansowej wszystkich dzieci oraz wyrównanie szans dzieci w szkole, aby nie oceniały rówieśników przez pryzmat statusu finansowego.
Misja Edukacja (obejmująca ścieżki Misja Kieszonkowe i Misja Oszczędzanie) to program edukacyjny dla uczniów klas I-III oraz IV-VI szkół podstawowych. Jego celem jest wprowadzenie dzieci w świat finansów poprzez przyjazne przekazanie skomplikowanych pojęć. Podczas zajęć dzieci nauczą się podejmować mądre decyzje finansowe, samodzielnie myśleć, poznają wartość pieniędzy i zrozumieją trudne zagadnienia. Dzięki temu zdobędą pozytywne nawyki, które będą im pomagać w dorosłym życiu.
Program kierowany jest do wszystkich szkół publicznych lub niepublicznych znajdujących się na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, zajmujących się kształceniem dzieci na poziomie podstawowym w klasach I, II, III oraz IV-VI.
Jeżeli wiadomość z linkiem aktywacyjnym nie dotarła, prosimy sprawdzić w folderze Spam.
Jeżeli nadal nie ma wiadomości z linkiem aktywacyjnym, prosimy o kontakt z biurem programu, e-mail: kontakt@misja-edukacja.pl, tel. 519 877 700.
Nie znalazłeś nazwy placówki na liście? Spróbuj wyszukać placówkę wpisując fragment ulicy, jeżeli w dalszym ciągu jej nie widzisz, skontaktuj się z nami: e-mail: kontakt@misja-edukacja.pl, tel. 519 877 700.
Jeden nauczyciel/pedagog, może być w programie opiekunem maksymalnie jednej klasy.
Jeżeli potwierdziłeś konto klikając w link aktywacyjny i otrzymałeś pakiet materiałów edukacyjnych, oznacza to, że zostałeś zarejestrowany w programie. Jeżeli po zarejestrowaniu się nie otrzymałeś linku aktywacyjnego i materiałów edukacyjnych, skontaktuj się z nami:
e-mail: kontakt@misja-edukacja.pl, tel. 519 877 700.
Jeden nauczyciel może być opiekunem tylko jednej klasy, która chce wziąć udział w programie i konkursie.
Materiały edukacyjne do Misji Kieszonkowe i Misji Oszczędzanie zostaną wysłane na podany adres e-mail po rejestracji i potwierdzeniu konta przez kliknięcie w link aktywacyjny.
Otrzymasz dostęp do wszystkich materiałów edukacyjnych, niezależnie od poziomu klasy, którą obecnie uczysz.
Upewnij się, że kliknąłeś w link aktywacyjny, który otrzymałeś na podany w formularzu adres e-mail. Jeżeli aktywowałeś konto, sprawdź czy materiały nie trafiły do spamu. Jeśli problemu nie udało się rozwiązać, skontaktuj się z nami: e-mail: kontakt@misja-edukacja.pl, tel. 519 877 700.
Materiały dla klas I, II i III zostały przygotowane przez metodyków, uwzględniają potrzeby edukacyjne dzieci i wpisują się w podstawę programową. Są to scenariusze, karty pracy, a także prezentacje - tak przekazywana wiedza pozwala dzieciom zdobywać umiejętności i ćwiczyć w praktyce. Punktem wyjścia każdego scenariusza jest problem gospodarowania przez dzieci kieszonkowym (w Misji Kieszonkowe) oraz mądre oszczędzanie (w Misji Oszczędzanie).
Materiały dydaktyczne dedykowane klasom IV-VI pozwalają na realizacje zajęć np. metodą projektową (Misja Kieszonkowe), która wpisana jest w podstawę programową. Może to być pomysł na cykl wartościowych lekcji wychowawczych. Metoda projektu może skłonić uczniów do samodzielnego i krytycznego myślenia oraz podnieść ich poziom motywacji do zdobywania nowych informacji i umiejętności. Z kolei Misja Oszczędzanie zawiera scenariusz, karty pracy oraz prezentację, co pozwala uczniom na zdobycie zarówno praktycznych, jak i teoretycznych umiejętności związanych z oszczędzaniem.
W ramach programu Misja Kieszonkowe odbędą się 2 konkursy semestralne:
SEMESTR ZIMOWY – I KONKURS ,,Oszczędzam dziś, by spełniać marzenia jutro”
- 2 września 2024 r. – start I konkursu
- 13 grudnia 2024 r. – ostateczny termin nadesłania prac
- 3 stycznia 2025 r. – ogłoszenie wyników nagród I i II stopnia
- 24 stycznia 2025 r. – ogłoszenie wyników grand prix dla szkół
SEMESTR LETNI – II KONKURS „Trzy słoiki – małe kroki do wielkich celów!”
- 13 stycznia 2025 r. – start II konkursu
- 11 maja 2025 r. – ostateczny termin nadesłania prac
- 19 maja 2025 r. – ogłoszenie wyników nagród I i II stopnia
- 6 czerwca 2025 r. – ogłoszenie wyników grand prix dla szkół
W konkursie mogą brać udział zarejestrowane w programie Misja Edukacja klasy I – VI szkół podstawowych zgłoszone przez nauczycieli – opiekunów poprzez stronę internetową.
Zadania konkursowe są takie same dla wszystkich uczniów w poszczególnych semestrach, natomiast obie grupy tj. I-III oraz IV-VI zostaną ocenione w osobnych kategoriach.
Opiekun klasy powinien zarejestrować się na stronie internetowej i przed przystąpieniem do konkursu zrealizować z uczniami scenariusze zajęć, które przygotują uczniów do realizacji zadania konkursowego. Następnie powinien przygotować wspólnie z klasą zadanie konkursowe i zgłosić je za pomocą formularza dostępnego na stronie w terminie trwania konkursu.
KONKURS I – SEMESTR ZIMOWY
Zadaniem I konkursu ,,Oszczędzam dziś, by spełniać marzenia jutro” jest stworzenie przez uczniów indywidualnego ilustrowanego lapbooka (składana książeczka w formie albumu, w środku może zawierać ilustracje, hasła, krótkie opisy itd.) o własnych marzeniach i realnych celach, na które dzieci chciałyby odkładać swoje kieszonkowe. Każdy uczeń tworzy osobną pracę, a na koniec nauczyciel opisze działania oraz zbiorowo załączy wszystkie prace uczniów.
Konkurs jest dostępny dla wszystkich klas biorących udział w programie.
KONKURS II – SEMESTR LETNI
II konkurs „Trzy słoiki – małe kroki do wielkich celów!” będzie polegał na stworzeniu plakatu oraz hasła promującego metodę trzech słoików. Zadaniem uczniów będzie zapoznanie się z tą metodą, opisanie jej i stworzenie zbiorowej pracy plastycznej. Nauczyciel opisze działania i załączy zdjęcie dokumentujące aktywność oraz plakat. Konkurs jest dostępny dla wszystkich klas biorących udział w programie.
Aby dołączyć do konkursu, nauczyciel musi wypełnić formularz zgłoszeniowy, który znajduje się na stronie internetowej, w zakładce konkursowej. Pamiętaj, aby móc wziąć udział w konkursie musisz być najpierw uczestnikiem programu Misja Edukacja!
Nauczyciel – opiekun klasy I, II, III lub nauczyciel klas IV-VI powinien podać swoje imię i nazwisko, dane kontaktowe oraz nazwę placówki i klasy razem z liczbą podopiecznych.
Rejestracja w programie umożliwia otrzymanie materiałów edukacyjnych, które mogą być dobrym uzupełnieniem przed wykonaniem zadania konkursowego.
Natomiast rejestracja w konkursie umożliwia przesłanie pracy konkursowej oraz szansę na zdobycie nagród.
Jeden nauczyciel może być opiekunem tylko jednej klasy, która chce wziąć udział w programie i konkursie. Każdy zarejestrowany na stronie nauczyciel może zgłosić tylko jedną pracę konkursową w danym semestrze.
Z uwagi na dwa konkursy, jeden na semestr, zarejestrowani nauczyciele będą mogli przesyłać prace w następujących terminach:
- 02.09 – 13.12.2024 r. (semestr zimowy – I konkurs)
- 13.01 – 11.05.2025 r. (semestr letni – II konkurs).
Zgłoszenie przesyła się przez formularz znajdujący się na stronie internetowej programu, załączając plik z pracą konkursową (w wybranym miejscu). Formularz przyjmuje pliki w formatach: jpg, png, pdf.
Jury oceni Prace Konkursowe według następujących wytycznych:
a) Kreatywność przygotowanej Pracy Konkursowej
b) Zgodność Pracy Konkursowej z tematyką i celem Konkursu
c) Zaangażowanie oraz wkład Klasy w tworzenie Pracy Konkursowej
Wyniki I konkursu zostaną ogłoszone 3 stycznia 2025 r., a wyniki II konkursu – 19 maja 2025 r. na stronie internetowej https://www.misja-edukacja.pl. Zwycięskie szkoły z nagrodą grand prix zostaną ogłoszone 24 stycznia 2025 r. (konkurs I) oraz 6 czerwca 2025 r. (konkurs II).
Laureaci zostaną również powiadomieni o wynikach drogą e-mailową (na adres e-mail opiekuna zespołu konkursowego).
Uczestnicy mają możliwość wzięcia udziału zarówno w pierwszym, jak i drugim konkursie, natomiast mogą otrzymać nagrodę jeden raz (Uczestnik, który otrzymał Nagrodę I lub II stopnia w 1. semestrze nie może przystąpić do konkursu w 2. semestrze).
Organizator w jednym konkursie semestralnym przewidział następujące nagrody:
2 x NAGRODA I STOPNIA - BUDŻET NA WYCIECZKĘ SZKOLNĄ
- 3000 zł na sfinansowanie wycieczki szkolnej wraz z biletami do miniciti, zwycięzcy tej nagrody otrzymają również gadżety, które znajdują się w nagrodzie II stopnia, czyli m.in. bawełniany worek, certyfikat oraz drobny upominek.
13 x NAGRODA II STOPNIA – DYPLOMY ORAZ SZKOLNE GADŻETY
- Klasy, które wygrają nagrodę II stopnia otrzymują m.in. worek z nadrukiem, certyfikat potwierdzający udział i drobny gadżet.
Organizator w jednym konkursie semestralnym przewidział następujące nagrody:
2 X NAGRODA I STOPNIA - BUDŻET NA WYCIECZKĘ SZKOLNĄ
- 3000 zł na sfinansowanie wycieczki szkolnej wraz z biletami do miniciti, zwycięzcy tej nagrody otrzymają również gadżety, które znajdują się w nagrodzie II stopnia, czyli m.in. worek, certyfikat oraz drobny upominek.
13 X NAGRODA II STOPNIA – DYPLOMY ORAZ SZKOLNE GADŻETY
- Klasy, które wygrają nagrodę II stopnia otrzymują m.in. worek z nadrukiem, certyfikat potwierdzający udział i drobny gadżet.
Jako zwieńczenie każdego konkursu semestralnego proponujemy 3 nagrody finansowe Grand Prix dla całej szkoły w wysokości 5000 zł. Aby szkoła mogła ubiegać się o tę dodatkową nagrodę, w konkursie semestralnym do rywalizacji muszą przystąpić co najmniej trzy klasy z jednej szkoły. Ich prace będą oceniane zbiorowo pod kątem jakości. Nagroda Grand Prix musi zostać przeznaczona na potrzeby szkoły, takie jak wyposażenie sali, remont, stworzenie ogródka szkolnego lub inne projekty niezwiązane z bieżącymi potrzebami eksploatacyjnymi.
Każdy nauczyciel, który prześle prace konkursową, otrzyma certyfikat poświadczający jego udział w programie oraz konkursie. Dodatkowo, wraz z klasą ma szansę na zdobycie grantu finansowego dla szkoły.